Ce pasi ai de urmat in cazul unui deces in familie?

Iti spunem noi!Te ajutam atunci cand iti e greu!

Constatarea decesului si imbalsamarea

Pentru constatarea decesului si eliberarea certificatului constatator este nevoie sa apelati fie la medicul de familie fie la un medic pus la dispozitie de firma de pompe funebre la care ati apelat in vederea prestarii de servicii funerare.

Cel de-al doilea pas in cazul decesului la domiciliu este imbalsamarea, serviciu realizat tot prin intermediul firmei de servicii funerare si are rolul de a preveni degradarea accelerata a corpului pana la inmormantare. Imbalsmarea se realizeaza de catre un medic specializat care va elibera si certificatul de imbalsamare necesar pentru transportul catre cimitir sau capela.

Dupa parcurgerea pasilor de mai sus se va trece la pregatirea decedatului pentru inmormantare, respectiv la cosmetica mortuara (machiaj, barbierire), imbracare si asezare in sicriu, servicii care sunt efectuate de catre angajatii companiei de pompe funebre.

Obtinerea certificatului de deces

Certificatul de deces si Adeverinta de inhumare se obtin de la SPCLEP sau Primaria pe raza careia a avut loc decesul in termen de 2-3 ore si este necesara depunerea unui dosar care sa contina:

  • certificatul medical constatator al decesului;
  • actul de identitate al persoanei decedate (se retine la institutie);
  • certificatul de nastere al persoanei decedate;
  • livretul militar (pentru persoane cu varsta mai mica de 60 de ani) sau declaratie ca nu exista documentul;
  • dovada eliberata de Parchet (pentru cazurile de sinucidere, accident, moarte violenta sau depasirea termenului de 3 zile de la producerea decesului);

Adeverinta de inhumare se inmaneaza preotului ori crematoriului in vederea realizarii serviciului de inhumare sau incinerare.

Pentru persoanele decedate in strainatate se va traduce in limba romana Certificatul de Deces, iar Adeverinta de inhumare se va elibera de catre Primaria pe a carei raza se va efectua inhumarea ori incinerarea.

Ajutorul de deces

Ajutorul de deces reprezinta ajutorul material acordat din Bugetul Asigurarilor Sociale numai la cerere, fara sa fie conditionat de atingerea unui stadiu de cotizare. Ajutorul se acorda pentru persoanele decedate ce au calitatea de pensionar, asigurat sau persoana aflata in intretinerea asiguratului ori pensionarului. Cuantumul ajutorului de deces este stabilit in fiecare an prin lege, iar acordarea ajutorului de deces este reglementat de Legea nr. 263/2010 cu modificari si completari.

Pentru obtinere trebuie depus la Casa de Pensii teritoriala de care apartine persoana decedata un dosar cu urmatoarele documente:

  • cerere tip privind solicitarea ajutorului de deces;
  • certificatul de deces (original + copie);
  • actul de identitate al solicitantului;
  • certificatul de nastere, certificatul de casatorie ai alte acte din care rezulta gradul de rudenie cu persoana decedata;
  • facturi si chitante pentru cheltuielile ocazionate de inmormantare (obligatoriu va fi prezenta factura de achizitie a sicriului, indiferent de valoare);
  • certificatul medical constataor al decesului pentru deces survenit ca urmare a unui accident de munca ori a bolilor profesionale;
  • certificat de incadrare in categoria persoanelor cu handicap ori documentul medical prin care se certifica „inapt de munca” si data aparitiei incapacitatii;

Termenul limita de depunere a cererii de ajutor de deces este de 3 ani de la data decesului, iar plata acestuia se efectueaza fie in aceeasi zi (dosarul trebuie depus pana in ora 10:00) fie in ziua urmatoare. Recomandarea noastra este ca cererea sa fie depusa de o ruda de gradul I (sot/sotie ori copii) pentru simplificarea procedurii si micsorarea timpului necesar cu verificarea dosarului.